D:5 Ustawa o jawności majątków funkcjonariuszy publicznych
#1
o. Ewaryst Poniński OP:
Kolejnym punktem dzisiejszych obrad jest projekt PDP "Robo-Chłop" o jawności majątków funkcjonariuszy publicznych. O zabranie głosu proszę pana posła Karla Schmitza.

Karl Schmitz: Dziękuję Ojcze Marszałku!

Wysoka Izbo!

Od dawna istnieje przestępczość, a im większe i bardziej oderwana od społeczeństwa biurokracja tym w większym stopniu narażona jest ona na działanie w interesie grup przestępczych. Grupy tego typu opierają się na korupcji, braku zaufania do wymiaru sprawiedliwości, organów państwa i zwykłej ludzkiej uczciwości.

Zaufanie opiera się na wiedzy. Jeśli mam wiedzę na temat jakiejś osoby, instytucji mogę przewidzieć jej zachowanie. Przewidując co z robi w konkretnej sytuacji nie muszę się bać. Nie odczuwam niepewności i staram się wykorzystać moje szare komórki do opracowania racjonalnego schematu działania. Ryzyko odejścia od tego schematu jest niskie.

Jawność jednocześnie zdejmuje parawan ochronny z osób, które nie są w stanie wyjaśnić nagłych wzrostów majątku.

Dziękuję

Załącznik:
Cytat:
Projekt
U S T A W Y
O jawności majątków funkcjonariuszy publicznych

Art. 1.
Majątek funkcjonariuszy publicznych jest informacją jawną dostępną w archiwach państwowych na zwykłych zasadach.

Art. 2.
1. Funkcjonariusz publiczny jest zobowiązany w marcu każdego roku złożyć do archiwum państwowego oświadczenie dotyczące jego majątku.
2. Oświadczenie zawiera przynajmniej:
a) posiadane zasoby pieniężne, obligacje, udziały w spółkach, metale i kamienie szlachetne;
b) mienie ruchome o wartości przekraczającej wartość 5 kilogramów srebra;
c) nieruchomości z uwzględnieniem lokalizacji, szacunkowej wartości budynków i ich stanu;
d) istotne elementy umów będących źródłem przychodów funkcjonariuszy publicznych, lub możliwości korzystania z majątku innych osób;
e) zobowiązań pieniężnych przekraczających wartość 5 kilogramów srebra.
3. Jeśli funkcjonariusz publiczny rozlicza podatki wspólnie z inną osobą musi załączyć do oświadczenia majątek tej osoby.
4. Jeśli funkcjonariusz publiczny posiada ponad 1/5 udziałów w spółce musi załączyć do oświadczenia majątek tej spółki.
5. Jeśli funkcjonariusz publiczny jest we władzach stowarzyszenia, lub fundacji musi załączyć do oświadczenia majątek tego stowarzyszenia, lub fundacji.

Art. 3.
Niezłożenie oświadczenia majątkowego, lub świadome podanie fałszywych danych w oświadczeniu podlega każe do 2 lat więzienia.

Art. 4.
Majątek funkcjonariuszy GUB może zostać w całości, lub części utajniony jeśli wymaga tego bezpieczeństwo publiczne.

Art. 5.
Ustawa wchodzi z 14 dni od ogłoszenia.

Cytat:Uzasadnienie:
W naszym kraju szaleje korupcja. Dosięgła ona ludzi sprawujących najwyższe stanowiska w państwie. W tej sytuacji jedynie jawność może chronić obywateli przed nią. Taki też cel przyświecał projektodawcą.

Obecnie majątek funkcjonariuszy publicznych jest traktowany jak majątek każdego innego obywatela, co ustawa zmienia wprowadzając obowiązek składania oświadczeń majątkowych, oraz wprowadzając sankcję nie tylko za nie wypełnienie tego obowiązku, ale również za świadome podanie w oświadczeniu nieprawdziwych informacji.

Efektem ustawy będzie radykalne ograniczenie korupcji i wprowadzenia jawności związków funkcjonariuszy publicznych z szeroko pojętym biznesem. Ustawa doprowadzi również do zwiększenia kosztów funkcjonowania archiwów państwowych jednak dopiero w nowym roku budżetowym, a wielkość tych kosztów jest nieznaczącą kwotą w ramach całego budżetu.

W związku z uchwaleniem ustawy minister odpowiedzialny do spraw administracji jest zobowiązany do wydania rozporządzenia zawierającego w załączniku wzory oświadczeń majątkowych.
Odpowiedz


Wiadomości w tym wątku
D:5 Ustawa o jawności majątków funkcjonariuszy publicznych - przez Lucyfer - 02.08.2014, 14:27

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości