Mechanika politgierek like it's 2017
#10
Przejrzałem GURPS-a jeszcze raz, może przejrzę raz jeszcze, ale wciąż mam wrażenie, że zamierzony przez autorów balans rozgrywki u nas się wykoleja. Np. z podstawowych atrybutów trzy są fizyczne, jeden jest intelektualny. Wątpliwe, na ile któryś z nich się przyda w politgierce, ale pewnie sens jest pakować prawie wszystko w IQ.

Inspirując się postulatem gry partiami, wysmażyłem coś takiego. Nie wiem, czy matematycznie się składa do kupy (tzn. robiłem jeden test na przykładowych wartościach), ale ogólna idea jest chyba warta przedstawienia.
BTW, pisząc to przypomniałem sobie, że Ante Zero było mocno zmechanizowane i też popularne.
Cytat:Rejtingi państwa (do setnych procenta)
Z rejtingami nie wiąże się ocena wartościująca per se, równie dobrze moglibyśmy mieć np. Rejting Wolności, Rejting Biedy itd.
RA Rejting Autorytaryzmu.
RD Rejting Dobrobytu.
RI Rejting Interwencjonizmu (w gospodarce).
RM Rejting Mocarstwowości.
RO Rejting Otwartości (na świat zewnętrzny).
RS Rejting Stabilności.

Cechy (rejtingi) partii
L Liczba członków
K Majątek (w abstrakcyjnym kruszcu)
S Poparcie społeczne (do setnych procenta)
Z Poparcie zagraniczne (do setnych procenta)
P Wpływy państwowe (do setnych procenta)

M Wskaźnik Mocy
M = (L / 10) + (K / 100) + (10 * R1 * S) + (5 * R2 * Z) + (10 * R1 * P)
Gdzie S, Z, P liczymy jako liczby punktów procentowych (tzn. gołe ułamki * 100). Z kolei R1, R2, R3 bierzemy jako ułamki.
R1 to (100%-RA) albo (100%-RS) -- wyższa z tych wartości.
R2 to (100%-RS) albo RO -- wyższa z tych wartości.
R3 to RA albo RS -- wyższa z tych wartości.

Wszystkie rejtingi ogłaszane są co miesiąc.

Moc i jej wydawanie
Wskaźnik Mocy jest liczony co turę. Moc trzeba wydać w ciągu tury, inaczej przepada.

Przez większość tury można deklarować działania/zakłady (patrz dalej). Na koniec tury MG wyznacza jeden dzień (w realu), kiedy nie można podejmować działań, a można wydawać punkty na MocPrzeciwną. Później, przed nową turą, wykonywane są wszystkie rzuty.

Postacie
Siła polityczna może kontrolować jedną postać za każdą pełną setkę posiadanych punktów Mocy + jedną postać za każdego gracza. W wypadku opadu Mocy istniejące wcześniej postacie mogą pozostać, chyba że MG zrobi coś innego.

[opisy postaci, atrybuty - TODO? - wziąć gotowy system?]

Rzuty przy akcjach
TrudnośćRzutu = SkalaZakładu * 100 - #M + MocPrzeciwna
Gdzie:
SkalaZakładu -- łączna liczba punktów procentowych, o jakie chcemy zmienić wartość rejtingu państwa albo partii (w przypadku wartości procentowych). W wypadku Majątku 500 kruszcu liczy się jako 1%, w wypadku Liczby członków 500 osób liczy się jako 1%.
#M -- liczba punktów Mocy wydanych na rzut.
MocPrzeciwna -- pod koniec tury inne siły polityczne mogą wyznaczyć część Mocy, która im pozostała za tę turę, na podnoszenie innym TrudnościRzutu.

Zakład może być jednocześnie o zmianę wielu atrybutów u siebie i u innych. Całe działanie, jak i liczba wydanych #M (i MocyPrzeciwnej) muszą być uzasadnione fabularnie, nawet jeżeli nie powstanie duża relacja z wydarzenia.

MG może modyfikować zakład skutkami ubocznymi, np. stwierdzić że podwyższenie S faszystów musi towarzyszyć spadkowi RS dla państwa. Skutki uboczne zwykle są ujawniane graczowi przy deklaracji działania i możliwa jest jego modyfikacja (lub za zgodą MG wycofanie). Jednak MG może uznać ze względów fabularnych, że skutki uboczne będą ujawnione dopiero tuż przed rzutem, już po zamknięciu przyjmowania MocyPrzeciwnych.

Aby odnieść sukces, jedna z postaci posiadanych przez partię musi przerzucić TrudnośćRzutu wartością swojego odpowiedniego atrybutu + 3k30. "Odpowiedni atrybut" do danego typu działań musi być wcześniej ustalony z MG (może on ostatecznie wyznaczyć średnią/średnią ważoną kilku atrybutów). Jeżeli na kościach wypadnie łącznie mniej niż 35, następuje Rykoszet -- ma miejsce połowa zamierzonego efektu, ale odwrotnie. Skala sukcesu/porażki (odległość wyniku od progu) oddawana jest jednak przede wszystkim fabularnie.

Jeżeli rzutowi towarzyszy napisanie wydarzenia przez zainteresowanego (tzn. kontrolującego daną siłę polityczną, może być to MG), do wyniku dodajemy 1k30+10.
Odpowiedz


Wiadomości w tym wątku
Mechanika politgierek like it's 2017 - przez Szmer - 18.08.2017, 20:11
RE: Mechanika politgierek like it's 2017 - przez Szmer - 21.08.2017, 19:03

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości