D2: Ustawa o komisjach śledczych
#1
Wysoka Izbo!

Klub Zjednoczonego Obozu Ludowego zgłosił projekt ustawy numer druku XXX. Został on wysłany do posłów. Proszę przedstawiciela narodowców o omówienie projektu.

Załącznik:

Cytat:

USTAWA
o poselskich komisjach śledczych


Art. 1.
1. Izba poselska Sejmu, realizując swoje uprawnienia kontrolne, może powoływać komisje śledcze do zbadania spraw szczególnej wagi.
2. Komisja śledcza jest powoływana w drodze uchwały.
3. W skład komisji śledczej może wchodzić do 11 posłów wyłonionych przez Izbę poselską Sejmu w głosowaiu. Członków komisji proponują kluby poselskie w debacie nad uchwałą.
4. W razie zwolnienia miejsca w komisji śledczej, klub parlamentarny który desygnował posła na to miejsce ma prawo wskazać innego, którego kandydatura jest następnie poddawana pod debatę i głosowanie.

Art 2.
Poseł przestaje być członkiem komisji śledczej jeżeli:
a) utraci mandat poselski,
b) zostanie odwołany przez komisję śledczą w jawnym głosowaniu uzasadnionym ważnymi przesłankami,
c) złoży rezygnację na ręce Marszałka Izby poselskiej Sejmu.

Art. 3.
1. Komisja śledcza ma prawo:
a) przesłuchać każdą osobę znajdującą się w jurysdykcji polskiej,
b) zlecić odpowiednim służbom państwowym doprowadzenie pod przymusem osoby, która nie stawiła się na przesłuchanie, zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa,
c) żądać informacji od organów administracji państwowej i samorządowej w zakresie potrzebnym do wyjaśnienia sprawy,
d) składać wnioski dowodowe do prokuratury cywilnej lub wojskowej w prowadzonych przez nie postępowaniach,
e) desygnować oskarżycieli posiłkowych w sprawach sądowych wytoczonych przez prokuraturę cywilną lub wojskową,
f) kierować doniesienia do prokuratury cywilnej lub wojskowej o wykrytych nieprawidłowościach,
g) kierować do sądów powszechnych i wojskowych akty oskarżenia przeciwko podejrzanym o łamanie prawa.
2. Składanie fałszywych zeznań przed komisją śledczą pociąga za sobą odpowiedzilność karną, zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa.
3. W przypadku sytuacji określonej w ust. 1 pkt. f) komisja śledcza wskazuje oskarżyciela do reprezentowania jej przed sądem. Oskarżycielem może być członek komisji śledczej bądź osoba trzecia.

Art. 4.
1. Obrady komisji śledczej są jawne, chyba, że ich utajnienia wymaga ważny interes państwa.
2. Komisja śledcza stwierdza utajnienie obrad w drodze głosowania, na wniosek członka komisji bądź wezwanego świadka.

Art. 5.
1. Komisja śledcza stwierdza zakończenie swojej działalności i przyjmuje raport końcowy.
2. Raport końcowy jest przedstawiany Izbie poselskiej pod debatę i głosowanie nad jego przyjęciem.
3. W razie nieprzyjęcia raportu końcowego, umarzane są wszystkie postępowania i sprawy sądowe rozpoczęte z inicjatywy komisji śledczej.

Art. 6.
W sprawach nieuregulowanych przepisami niniejszej ustawy stosuje się odpowiednio przepisy regulaminu Izby poselskiej Sejmu dotyczące komisyj.

Cytat:Uzasadnienie:
Proponowana ustawa pozwala na realizowanie przez Izbę poselską Sejmu funkcji kontrolnej wobec wymiaru sprawiedliwości w sprawach o szczególnej wadze społecznej i politycznej. Izba poselska posiada mandat do sprawowania tych funkcji jako najwyższa instytucja Państwa polskiego pochodząca z bezpośredniego wyboru przez Naród. Obecnie są one realizowane w sposób niewystarczający, co spowodowane jest głównie brakiem odpowiednich instrumentów prawnych. W obliczu niedawnego ujawnienia opinii publicznej przypadków rażących nadużyć władzy przez instytucje państwowe, ustawa ma za zadanie wyposażyć Izbę poselską w takie instrumenty. Ustawa nie pociąga za sobą obciążenia budżetu państwa, gdyż wydatki na powoływanie i funkcjonowanie komisyj są przewidziane w budżecie Izby poselskiej.
#2
Mirosław Wojtkowiak:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Każda władza państwowa musi odpowiadać przed Narodem. Minęły już czasy autokracji i wiernopoddaństwa, dziś nawet królowie panują "z Bożej łaski i woli Narodu". Naturalną konsekwencją tego stanu rzeczy jest uznanie prawa Narodu do kontrolowania i rozliczania każdej władzy. W polskim systemie prawnym ta Izba, przed którą mam zaszczyt przemawiać, jest jedynym ciałem wobec którego Naród realizuje to prawo w sposób bezpośredni. Co za tym idzie, to właśnie ta Izba jest i być musi instrumentem realizacji tego prawa wobec innych instytucji państwowych.

Zaczynam od tego przydługiego wstępu, by uświadomić wszystkim z Państwa, że jako parlamentarzyści wybrani w wolnych, powszechnych i bezpośrednich wyborach jesteśmy odpowiedzialni za to, by w imieniu Narodu rozliczać i kontrolować inne, niedemokratyczne instytucje! A jest kogo rozliczać i z czego. Ostatnie tygodnie, ba! Ostatnie dni przynoszą coraz to nowe rewelacje. Urząd Planowania Gospodarczego okazuje się tym, co Zjednoczony Obóz Ludowy od dawna o nim mówił, czyli zbiorem mniej lub bardziej powiązanych ze sobą koterii, które pasą się na publicznych pieniądzach. Główny Urząd Bezpieczeństwa wraca do praktyk, z których był tak niesławny i które zostały tak gorąco potępione, praktyk nie tylko bezprawnych, ale bezbożnych i nieludzkich! Zaś ukoronowaniem tego jest mości jenerał Mroczniak, co do którego toczy się jeszcze dyskusja, czy wysłuchać go na tej sali, a który będąc faktycznie panem na włościach jarosławskich, poza wszelką kontrolą umyślił sobie zrobić tam udzielne księstwo na wzór chyba beduińskich, i na ich wzór nawet zapędził ludność do niewolniczej pracy.

Wysoka Izbo!

Wszystkie te pożałowania godne wypadki mają wspólny mianownik, a jest nim poczucie całkowitej wszechwładzy i związanej z nią bezkarności. Mówię "wypadki" bo mam szczerą nadzieję, że są to jedynie incydenty, lecz obawiam się, że jest to nadzieja płonna. We wszystkich tych sprawach ludzie odpowiedzialni mają przeświadczenie, że państwo należy w istocie do nich i mogą z nim robić co zechcą. Nie jest to, co gorsza, przeświadczenie całkowicie fałszywe, gdyż mimo kompromitujących faktów nadal mogą oni liczyć na wsparcie wielu liczących się osób z aparatu państwowego wszystkich szczebli.

Dochodzimy tu do drugiego wspólnego mianownika, jakim jest całkowity brak instrumentów publicznej kontroli nad rzeczonym aparatem. Mówię "publicznej" by wyraźnie oddzielić go od kontroli wewnętrznej, która w ciągu ostatnich dwóch dekad stała się pojęciem mocno umownym i która, mamy wszelkie podstawy przypuszczać, posłuży raczej do tego, by sprawom, kolokwialnie mówiąc, poukręcano łby.

Czy do wszystkich Państwa <spogląda na ławy LAP> dociera ta konstatacja? Popełniane są nadużycia kosztujące miliony złotych i bezcenne zdrowie, a kto wie, może i życie ludzkie, a Naród nic z tym zrobić nie może!

Wysoka Izbo!

Przedłożony projekt ustawy, jak stwierdzono w uzasadnieniu, przyznaje tej Izbie instrumenty kontrolne, których brak tak silnie daje się odczuć. Powoływane przez tą Izbę komisje uzyskają na mocy tej ustawy szerokie uprawnienia śledcze. Jeśli tylko ustawa wejdzie w życie, Zjednoczony Obóz Ludowy zawnioskuje o powołanie takich komisji dla spraw, o których wspominałem wcześniej.

Podkreślam to słowo: "śledcze". Wszystko, czego chcemy, to możliwość dojścia do prawdy. Temu służą proponowane przepisy dopuszczające przesłuchiwanie świadków, uzyskiwanie materiału dowodowego i kierowanie doniesień o wykrytych przestępstwach. Nie chcemy zastępować niezależnego sądu. Nie chcemy zastępować prokuratury, lecz ją wspierać i patrzeć na ręce. Jest żelaznym przekonaniem wnioskodawców, że Naród, za naszym pośrednictwem, ma do takiej kontroli niezbywalne prawo. Szczególnie istotne jest tu prawo do wystąpienia z odkrytymi przypadkami bezprawia przed sądem, pomyślane na sytuację, gdy prokuratura nie będzie mogła lub chciała tego uczynić.

Ta ustawa z pewnością nie spotka się z uznaniem osób, którym zależy na zamieceniu kompromitujących faktów pod dywan. Odnośnie takich osób mam do powiedzenia - im i wszystkim z Państwa - jedno: po owocach ich poznacie. Dziękuję.
#3
Dziękuję panie pośle.

Proszę byśmy uczcili pamięć ofiar katastrofy w rafinerii w Borysławiu minutą ciszy.

Starzec wstał.

Po minucie wrócił do tematu.

Ze względu na wagę sprawy korzystam z możliwości przyjęcia krótszej formy debaty. Po kwadransie przerwy przedstawiciel każdego klubu będzie mógł wygłosić 15-minutowe oświadczenie, a koła 3-minutowe.

Ogłaszam przerwę.

Po kwadransie

Wznawiam obrady Izby poselskiej proszę przedstawicieli klubów i kół o wygłoszenie swoich oświadczeń.

(OG: Macie na to całą dobę)
#4
Zawadzki podchodzi do Marszałka

A członkowie rządu?
#5
Projekt nie jest rządowy, a rząd nie ma własnego rządowego klubu, czy też koła. Dodatkowo nie udzielałem panu głosu. Proszę pozwolić na wygłoszenie oświadczeń przedstawicielom klubów.
#6
Zawadzki odwraca się bez słowa, podchodzi do Sławka, wymieniają kilka słów i wychodzi z sali
#7
Sławek

Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!

Pan Minister Wojtkowiak pragnie z Wysokiej Izby zrobić 540 osoby sąd który będzie odprawiał polityczne szopki nad każdą sprawą, zaniedbaniem czy celowym złym działaniem a nie do tego Wysoka Izba została powołana! Wysoka Izba została powołana do stanowienia prawa a nie do sądzenia, śledzenia i badania! Jako posłowie nie mamy ani kompetencji, ani wiedzy potrzebnej do badania wszystkich spraw do których będzie się zapewne chciało powoływać Komisje. Jedynym celem powstania instytucji Komisji Śledczej jest polityczna szopka do nabijania politycznego kapitału a nie prawdziwa chęć dojścia do prawdy i sprawiedliwości.

Do prowadzenia śledztw jest Policja Państwowa, Prokuratura tak cywilna jak i wojskowa a do sądzenia są sądy powszechne i wojskowe a nie Sejm! Pan Minister powołuje się na kontrolę Narodu nad działaniami organów państwa, otóż Panie Ministrze Naród sprawuje swoją kontrolę co kilka lat wymieniając 1/3 składu Izby Poselskiej, to jest weryfikacja i kontrola Narodu nad działaniami władzy a nie zbieranina polityków różnej maści którzy będą prowadzić rozwlekłe dyskusje nad różnego rodzaju sprawami. Po pierwsze politycy nie są ani bezstronni ani niezawiśli, działają zgodnie z przynależnością polityczną i zgodnie z interesem swojej grupy politycznej! Jeśli do tego sprowadza pan sprawiedliwość to może od razu powołajmy CzeKa będzie mniej kłopotu a sprawiedliwości i prawdy będzie tyle samo!

I nie Panie Ministrze, nie zależny nam na zamiataniu sprawy pod dywan. Chcemy wyjaśnienia każdej nieprawidłowości i ukarania winnych ale w sposób sprawiedliwy i bezstronny a nie w sposób co do którego czystości intencji można mieć uzasadnione podejrzenia. Liga Akcji Patriotycznej wzywa do głosowania przeciwko tej ustawie jako szkodliwej dla sprawiedliwości i bezstronności w badaniu przestępstw!
#8
[OG: Przedłużam czas o 12 godzin, bo ani Szmer, ani Czerwony się nie wypowiedział.]
#9
[og: czyli do 24? Bo inaczej nie będę miał możliwości ew. odpowiedzi Czerwowi/og]
#10
[og: jako wnioskodawca mam jeszcze deklarować poparcie dla projektu? ]


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 3 gości