28.06.2015, 18:05
Złota trójca zasad:
Cytat:1. Wszystkie szczegóły świata gry (łącznie z prawodawstwem) są takie, jak historycznie w rzeczywistości, chyba, że GM zarządzi inaczej.Brzytwa Moczara:
2. Jego decyzja jest ostateczna i zawsze ma pierwszeństwo przed stanem historycznym.
3. Poziom realizmu i szczegółowości gry ustala GM koncentrując się na ciekawości rozgrywki. W szczególności uproszczona jest w grze gospodarka i prawodawstwo.
Na wieki wieków AMEN.
Cytat:
duchowy patron brzytwy, autor słynnego dekretu nr 1 Wodza Ludowego z I edycji Antemurale
Brzytwa Moczara to zasada prawodawstwa wymagająca, aby w każdym akcie prawnym znalazły się wyłącznie treści:
a) które są potrzebne dla ogólnego, minimalnego sensu logicznego całości;
b) które autor projektu uważa za priorytetowe i szczególnie ważne;
c) które mogą być przedmiotem politycznego sporu w grze;
d) które mogą zostać później realnie wykorzystane w grze.
Pozostałe kwestie mają pozostać w domyśle. W wyniku użycia brzytwy Moczara powinny powstawać zwięzłe ustawy liczące kilka-kilkanaście krótkich, ogólnikowych artykułów.