Elementy mechaniczne
#2
Cytat:Autopilot, znany również jako generator eventów (lektura opcjonalna)

Autopilot może być używany przez MG do decydowania o działaniach jakiejś organizacji (partii, instytucji, państwa, czasami nawet kluczowej postaci) niesterowanej przez graczy.

MG ma zasadniczo trzy opcje przy ustalaniu decyzji "NPC":
a) uznanie, że to kwestia, gdzie ma ważną koncepcję fabularną i podjęcie decyzji odgórnie (bez autopilota);
b) dokonanie i intepretację losowań w tajemnicy;
c) opublikowanie wyników losowań i zebranie pomysłów od graczy (być może ze zleceniem napisania wydarzenia za nagrodą).

Zbieranie odczytu autopilota
Rzut 1. (k13). Pozycja wyjściowa. Jaki mają plan, jakie jest ich zachowanie, albo po prostu co im się przydarza.
Motywy. Motywy  (interpretujemy razem z rzutem 1). Losujemy je:
I. spośród "ligi" danej organizacji (np. partie dla partii, państwa dla państw),
II. spośród organizacji gdzie są jacyś gracze,
III. spośród artykułów Wikipedii (MG klika Losuj artykuł aż znajdzie taki, który wygląda na to, że się może nadać do czegokolwiek),
IV. spośród listy motywów właściwych grze (pojawi się w kolejnym poście: może zawierać np. miasta, grupy społeczne, różne anteczne memuszki jak król Szwecji).
Staramy się uzyskać odczytanie działania, gdzie pojawia się jak najwięcej spośród motywów.
Rzut 2. (k9). Pomyślność. Jak im to wychodzi z tą sytuacją. Wykonujemy, gdy już zdecydujemy o intepretacji rzutu 1. oraz motywów (i opcjonalnie po wydarzeniu wstępnym).

Rzut 2. intepretujemy biorąc pod uwagę ogólną sytuację organizacji i działania graczy istotne dla tematu. Np.: PSL "Piast" chce zniszczyć poparcie dla PSL "Andegawen" wśród robotników rolnych. Jeśli jest to kwestia, której gracze z PSL "Andegawen" poświęcali uwagę, to "porażające zwycięstwo" oznacza raczej zasianie poważnych wątpliwości niż znienawidzenie PSL "Andegawen" przez robotników rolnych na zawsze.

Autopilot a wydarzenia
Z zasady uznajemy, że publiczną dyskusję na temat interpretacji odczytu autopilota (o ile ma miejsce) można uznać za jakieś mętne pogłoski na temat wydarzenia pojawiające się już w świecie gry.

Jeżeli ma to tylko sens, dążymy do publikacji wydarzenia wstępnego, żeby gracze mogli mieć wpływ na ostateczny wynik. Takie wydarzenie wstępne może się pojawić na początku tury, by rozstrzygnięcie nastąpiło na początku następnej.

W niektórych przypadkach MG może zrezygnować z rzutu 2. i rozstrzygnąć wszystko fabularnie. Odwrotnym przykładem, z rozstrzyganiem wszystkiego od razu, może być np. rozgrywanie frontów wojennych, kiedy żaden z graczy nie angażuje się w wojsko.

Notabene konstrukcja autopilota jest świadomie przystosowana do wytwarzania specjalnych zdarzeń, oddalonych chociaż trochę od rutyny. O rutynie prasa nie pisze.

Przykład
Organizacja
: Regencja Wschodniopruska (kadłubek Ces. Niemieckiego)
Pozycja wyjściowa: 12 wewnętrzna konsolidacja
Motywy:
I. Republika Czechosłowacka
II. Ministerstwo Rolnictwa
III. Gwara ochweśnicka
IV. emancypacja kobiet
Interpretacja: Wschodniopruskie organy ścigania przygotowują pokazowy proces grupy obywateli czechosłowackich oskarżanych o kradzieże sztuki z niemieckich muzeów. Na czele gangu ma stać Czeszka Milena Borůvková. Rząd w Pradze twierdzi, że chodzi o grupę artystów z bohemy więzionych z czysto politycznych powodów. Nacjonalistyczna prasa niemiecka wychwytuje tutaj pretekst do ogólnego ataku na ludność słowiańską jako złodziejską dzicz bez cywilizacji i wzywa do walki o tożsamość pruską i wielkoniemiecką. Rzekomo kradzione obrazy mają nawet wisieć w polskim Ministerstwie Rolnictwa.
Pomyślność (po jakimś czasie): 02 ogólne rozczarowanie
Wynik: Okazuje się, że Borůvková did nothing wrong i sąd uniewinnia grupę. Po drodze surrealiści robią wspierający ich happening w Paryżu. smutnybismarck.jpg (po drodze może wyniknąć subwątek z tymi obrazami w Min. Rolnictwa)

Znaczenie wyników rzutów

Rzut 1. (Pozycja wyjściowa)

01 wyniszczający skandal
02 wielki szum medialny bez szczególnego sensu
03 niekonwencjonalne posunięcia
04 zakulisowa machinacja własnego autorstwa
05 wewnętrzne ruchy odśrodkowe
06 niemrawe działania nieproporcjonalnie do potrzeb
07 wykorzystywanie bieżących wydarzeń
08 działania ostro po tradycyjnej linii
09 energiczne działania nieproporcjonalnie do potrzeb
10 brawurowa próba wybicia się
11 niecodzienne sojusze
12 wewnętrzna konsolidacja
13 nóż w plecy od kogoś

Rzut 2. (Pomyślność)
01 załamanie na całej linii
02 ogólne rozczarowanie
03 pozory sukcesu z początku, potem chrupnięcie
04 powodzenie na początku, jednak niewykorzystane
05 rozejście się po kościach
06 oberwanie z początku, sytuacja odratowana z grubsza
07 taktyczne opanowanie terenu mimo trudności
08 istotny sukces
09 porażające zwycięstwo


Wiadomości w tym wątku
Elementy mechaniczne - przez Szmer - 12.08.2020, 19:21
RE: Elementy mechaniczne - przez Szmer - 14.08.2020, 00:37
RE: Elementy mechaniczne - przez Szmer - 14.08.2020, 13:27

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości