Wysoka Izbo!
Klub Zjednoczonego Obozu Ludowego zgłosił projekt ustawy numer druku XXX. Został on wysłany do posłów. Proszę przedstawiciela narodowców o omówienie projektu.
Załącznik:
Klub Zjednoczonego Obozu Ludowego zgłosił projekt ustawy numer druku XXX. Został on wysłany do posłów. Proszę przedstawiciela narodowców o omówienie projektu.
Załącznik:
Cytat:1. Izba poselska Sejmu, realizując swoje uprawnienia kontrolne, może powoływać komisje śledcze do zbadania spraw szczególnej wagi.
USTAWA
o poselskich komisjach śledczych
Art. 1.
2. Komisja śledcza jest powoływana w drodze uchwały.
3. W skład komisji śledczej może wchodzić do 11 posłów wyłonionych przez Izbę poselską Sejmu w głosowaiu. Członków komisji proponują kluby poselskie w debacie nad uchwałą.
4. W razie zwolnienia miejsca w komisji śledczej, klub parlamentarny który desygnował posła na to miejsce ma prawo wskazać innego, którego kandydatura jest następnie poddawana pod debatę i głosowanie.
Art 2.Poseł przestaje być członkiem komisji śledczej jeżeli:
a) utraci mandat poselski,
b) zostanie odwołany przez komisję śledczą w jawnym głosowaniu uzasadnionym ważnymi przesłankami,
c) złoży rezygnację na ręce Marszałka Izby poselskiej Sejmu.
Art. 3.1. Komisja śledcza ma prawo:
a) przesłuchać każdą osobę znajdującą się w jurysdykcji polskiej,
b) zlecić odpowiednim służbom państwowym doprowadzenie pod przymusem osoby, która nie stawiła się na przesłuchanie, zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa,
c) żądać informacji od organów administracji państwowej i samorządowej w zakresie potrzebnym do wyjaśnienia sprawy,
d) składać wnioski dowodowe do prokuratury cywilnej lub wojskowej w prowadzonych przez nie postępowaniach,
e) desygnować oskarżycieli posiłkowych w sprawach sądowych wytoczonych przez prokuraturę cywilną lub wojskową,
f) kierować doniesienia do prokuratury cywilnej lub wojskowej o wykrytych nieprawidłowościach,
g) kierować do sądów powszechnych i wojskowych akty oskarżenia przeciwko podejrzanym o łamanie prawa.
2. Składanie fałszywych zeznań przed komisją śledczą pociąga za sobą odpowiedzilność karną, zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa.
3. W przypadku sytuacji określonej w ust. 1 pkt. f) komisja śledcza wskazuje oskarżyciela do reprezentowania jej przed sądem. Oskarżycielem może być członek komisji śledczej bądź osoba trzecia.
Art. 4.1. Obrady komisji śledczej są jawne, chyba, że ich utajnienia wymaga ważny interes państwa.
2. Komisja śledcza stwierdza utajnienie obrad w drodze głosowania, na wniosek członka komisji bądź wezwanego świadka.
Art. 5.1. Komisja śledcza stwierdza zakończenie swojej działalności i przyjmuje raport końcowy.
2. Raport końcowy jest przedstawiany Izbie poselskiej pod debatę i głosowanie nad jego przyjęciem.
3. W razie nieprzyjęcia raportu końcowego, umarzane są wszystkie postępowania i sprawy sądowe rozpoczęte z inicjatywy komisji śledczej.
Art. 6.W sprawach nieuregulowanych przepisami niniejszej ustawy stosuje się odpowiednio przepisy regulaminu Izby poselskiej Sejmu dotyczące komisyj.
Cytat:Uzasadnienie:
Proponowana ustawa pozwala na realizowanie przez Izbę poselską Sejmu funkcji kontrolnej wobec wymiaru sprawiedliwości w sprawach o szczególnej wadze społecznej i politycznej. Izba poselska posiada mandat do sprawowania tych funkcji jako najwyższa instytucja Państwa polskiego pochodząca z bezpośredniego wyboru przez Naród. Obecnie są one realizowane w sposób niewystarczający, co spowodowane jest głównie brakiem odpowiednich instrumentów prawnych. W obliczu niedawnego ujawnienia opinii publicznej przypadków rażących nadużyć władzy przez instytucje państwowe, ustawa ma za zadanie wyposażyć Izbę poselską w takie instrumenty. Ustawa nie pociąga za sobą obciążenia budżetu państwa, gdyż wydatki na powoływanie i funkcjonowanie komisyj są przewidziane w budżecie Izby poselskiej.